Zorgverzekering kiezen: meer transparantie is niet genoeg

Bijna 10 miljoen Nederlanders hebben een basisverzekering waarvoor een goedkoper, (bijna) vergelijkbaar alternatief is. Het blijft lastig voor consumenten om basisverzekeringen te vergelijken en het kost veel moeite om een keuze te maken. Dat komt naar voren in het onderzoek van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) en de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) naar de verschillen tussen basisverzekeringen in 2018. De resultaten van de twee jaar ervoor zijn vergelijkbaar. De toezichthouders roepen daarom zorgverzekeraars én beleidsmakers op om het vergelijken en kiezen van een zorgpolis voor de consument makkelijker te maken. Alleen het vergroten van transparantie is niet genoeg.

Schijnverschillen
Het aanbod zorgverzekeringen is aanzienlijk en zorgt ervoor dat consumenten veel te vergelijken hebben. Enkele concerns bieden verzekeringen aan onder een andere naam, maar deze blijken volgens de analyse gelijk of vergelijkbaar te zijn. Door deze schijnverschillen is het voor de consument moeilijk om een keuze te maken voor een zorgverzekering. Wanneer het vergelijken lastig is, zullen verzekeraars minder geneigd zijn om een scherpe premie aan te bieden en betere verzekeringen te ontwikkelen.

Drempels bij het kiezen
Naast schijnverschillen lopen consumenten tegen andere obstakels op bij het kiezen van een passende zorgverzekering:

  • de tijd en moeite die het kost om de juiste verzekering te kiezen;
  • moeilijk vindbare of verwarrende informatie;
  • de hoeveelheid informatie die consumenten kunnen en willen verwerken;
  • vaak onterechte angst om bij een andere verzekering niet dezelfde zorg vergoed te krijgen.

Dit kan ervoor zorgen dat consumenten geen actie ondernemen of de best passende zorgverzekering niet kunnen vinden en dat zij meer betalen dan nodig is.

Transparantie alleen is onvoldoende
Normaliter zoeken beleidsmakers en toezichthouders oplossingen in meer transparantie en betere informatievoorziening. Dat is niet genoeg. Er is meer nodig om consumenten makkelijker te laten kiezen. Te denken valt aan het vereenvoudigen van het aanbod, zodat men beter en sneller de weg naar een passende de zorgverzekering kan vinden.

Het overstappen van consumenten is geen doel op zich, maar het is wel erg belangrijk dat zij zo min mogelijk worden gehinderd bij het maken van hun keuze. Aangezien er nu drie jaar op rij niets is veranderd, moet het vergelijken en kiezen van de juiste zorgverzekering nu echt makkelijker worden gemaakt.

Vergelijken via Heilbron
Wij zijn al jaren bekend met deze problemen. Bij ons kunt u eenvoudig uw zorgverzekering vergelijken via de online vergelijkingsmodule. Daarnaast is de zorgadvieslijn 24 uur telefonisch te bereiken. Onze zorgmedewerkers helpen u graag bij het maken van een vergelijking of het beantwoorden van uw vragen. Neem gerust contact met ons op!

Geen reactie's

Geef een reactie